Sosionom i skolen
Sosionomen har en viktig rolle i skolen og kan se helheten i forholdet mellom elev, skole og familie.
Sosionomer i skolen har som oppgave å
- bidra til et godt psykososialt og læringsfremmende miljø blant elever og lærere
- være kontaktformidler mellom hjem og skole
- fange opp barn og unge med psykiske plager/lidelser som ikke selv oppsøker helsetjenesten
Sosionomen kan, i samarbeid med skolens personale
- bidra til et godt læringsmiljø i skolen
- bidra til et nært samarbeid mellom skole og hjem
- tilby rom for etisk refleksjon og drøftinger knyttet til skolenes dagligliv
- bidra til elevenes trivsel og læring
- bidra til at utsatte barn får tilstrekkelig støtte og hjelp i skolen
- tilby avklarende samtaler med elever som har bekymringer som bidrar til mangelfull konsentrasjon og/eller læring
- tilby utviklingsstøttende samtaler med elever som sliter med sin psykiske helse
- bidra til at barn og unge henvises til spesialisthelsetjenesten eller andre hjelpetjenester
Sosionomer har kompetanse i å
- forstå sammenhenger mellom enkeltindivider, familie og samfunn
- tilrettelegge for utvikling og mestring hos enkeltindivider, grupper og sosiale forhold
- være samtalepartner for skolens personale
- tilby utviklingsstøttende samtaler med barn og unge
- planlegge og gjennomføre samtalegrupper med barn og unge
- tilby samtalegrupper med foreldre
- gi rådgivning til foreldre
- følge opp barn og unge med spesielle behov
- bidra til et nært samarbeid med tilgrensende instanser i forhold til barn og unges hjelpebehov
Sosionomen i skolen betyr å være der barnet/ ungdommen er, noe som kan bidra til
- et bedre læringsmiljø
- større forståelse blant skolens personale for sosialt utsatte barn og unge
- at barn og unge får tidligere og raskere hjelp
- å forebygge alvorlige lidelser hos barn og unge
Sosionomen har taushetsplikt.
Last ned som PDF (276KB)