Fellesorganisasjonen

Min Side

Nå kan du gjøre vernepleierutdanningen bedre

Et utvalg satt ned av Kunnskapsdepartementet ber deg si din mening om forslag til nytt formål for vernepleierutdanningen.

Illustrasjonsfoto
Gi dine innspill til nye retningslinjer for vernepleierutdanningen innen 5. januar neste år. Foto:Gettyimages.

Programgruppen for vernepleierutdanningen består av representanter fra utdanningssektoren, KS, Spekter, Arbeids – og  velferdsdirektoratet samt en student. De ber FOs medlemmer om å gi tilbakemelding og innspill på deres foreløpige utkast til nytt formål i nye nasjonale retningslinjer for vernepleierutdanningen.

Gruppen ønsker innspill helst innen 5. januar og ber om at disse sendes her.
 

Utkast til formål
Vernepleierutdanningen er en kunnskapsbasert og praksisrettet helse- og sosialfaglig utdanning. Utdanningen kvalifiserer for utøvelse av helse-, omsorgs- og velferdstjenester med vekt på forebygging, tilrettelegging og miljøterapeutisk arbeid. 

Kandidaten har høy etisk bevissthet, kjennskap til normative problemstillinger og er behovs- og brukerorienterte. Videre kjennetegnes kandidaten av kritisk tenkning, problemløsning og innovasjon. Gode kommunikasjons- og samarbeidsferdigheter, observasjons- og kartleggingsferdigheter, målrettet og systematisk arbeid kjennetegner kandidaten.

Utdanningen kvalifiserer særskilt for å bistå mennesker med utviklingshemming, andre kognitive funksjonsnedsettelser og/eller sammensatte bistandsbehov i habilitering og rehabilitering. Kandidatene skal i samarbeid med brukere, pårørende, andre tjenesteytere og aktører fremme inkludering, deltakelse, mestring, helse og livskvalitet.

Profesjonsutøvelsen tar utgangspunkt i kunnskaper om individuelle funksjonsnedsettelser og samfunnsmessige forhold som skaper funksjonshemming og er i tråd med gjeldende nasjonale og internasjonale regelverk og føringer på området. 


Fullført studium gir graden bachelor i vernepleie og gir grunnlag for å søke autorisasjon som vernepleier i henhold til lov om helsepersonell.