Nå kan du gjøre vernepleierutdanningen bedre
Gi dine innspill til nye retningslinjer for vernepleierutdanningen innen 5. januar neste år. Foto:Gettyimages.
Programgruppen for vernepleierutdanningen består av representanter fra utdanningssektoren, KS, Spekter, Arbeids – og velferdsdirektoratet samt en student. De ber FOs medlemmer om å gi tilbakemelding og innspill på deres foreløpige utkast til nytt formål i nye nasjonale retningslinjer for vernepleierutdanningen.
Gruppen ønsker innspill helst innen 5. januar og ber om at disse sendes her.
Utkast til formål
Vernepleierutdanningen er en kunnskapsbasert og praksisrettet helse- og sosialfaglig utdanning. Utdanningen kvalifiserer for utøvelse av helse-, omsorgs- og velferdstjenester med vekt på forebygging, tilrettelegging og miljøterapeutisk arbeid.
Kandidaten har høy etisk bevissthet, kjennskap til normative problemstillinger og er behovs- og brukerorienterte. Videre kjennetegnes kandidaten av kritisk tenkning, problemløsning og innovasjon. Gode kommunikasjons- og samarbeidsferdigheter, observasjons- og kartleggingsferdigheter, målrettet og systematisk arbeid kjennetegner kandidaten.
Utdanningen kvalifiserer særskilt for å bistå mennesker med utviklingshemming, andre kognitive funksjonsnedsettelser og/eller sammensatte bistandsbehov i habilitering og rehabilitering. Kandidatene skal i samarbeid med brukere, pårørende, andre tjenesteytere og aktører fremme inkludering, deltakelse, mestring, helse og livskvalitet.
Profesjonsutøvelsen tar utgangspunkt i kunnskaper om individuelle funksjonsnedsettelser og samfunnsmessige forhold som skaper funksjonshemming og er i tråd med gjeldende nasjonale og internasjonale regelverk og føringer på området.
Fullført studium gir graden bachelor i vernepleie og gir grunnlag for å søke autorisasjon som vernepleier i henhold til lov om helsepersonell.
Flere saker

Dropper varslet sammenslåing av Statens undersøkelseskommisjon for helse- og omsorgstjenesten, Ukom, og Helsetilsynet
Der kommer det frem at regjeringen dropper den varslede sammenslåingen av Statens undersøkelseskommisjon for helse- […]

FOrskerportrett: Bruer og barrierer. Om støtte i overgangen til voksenlivet for unge i barnevernet som har erfaring med funksjonshemming
Ingri-Hanne Brænne Bennwik forsker på støtte i overgangen til voksenlivet for unge i barnevernet som […]

Ny barnelov må være barnas lov
Lovforslaget bygger på «NOU 2020:14 Ny barnelov» som var på høring i 2020. Sommeren 2024 […]