Fellesorganisasjonen

Mulig å fase ut kommersiell drift av velferdstjenester

Avkommersialiseringsutvalget viser at velferdstjenester kan drives uten kommersielle aktører. Det offentlige kan bære ansvaret så lenge det er politisk vilje, mener FO.

Torsdag la regjeringens avkommersialiseringsutvalg sin utredning av hvordan kommersiell drift kan fases ut i ulike skattefinansierte tjenester. Flertallet mener at kommersiell velferd skaper ulikhet og at tjenester for sårbare grupper egner seg dårlig for kommersiell drift.

– Her ser vi at utfasing av kommersielle aktører er mulig. Det offentlige kan bære dette ansvaret så lenge det er politisk vilje til det. Slik understøtter utvalgsrapporten FOs politikk, sier Ole Henrik Kråkenes, som er medlem av FOs arbeidsutvalg og leder for FOs profesjonsråd for barnevernspedagoger.

FO har tidligere tatt til orde for at utfasing av kommersielle aktører i velferdstjenestene må utredes. Nå har utvalget levert et omfattende grunnlag som viser at dette er mulig.

– Dette er en utredning som FO ser fram til å jobbe grundig med når utvalgsrapporten nå blir sendt på høring, framholder Kråkenes.

Flertallet i utvalget stiller seg bak følgende:

  • Avkommersialisering er mulig, og innslag av kommersielle i offentlig finansierte velferdstjenester øker faren for en todelt velferdsstat.
  • Det er tilstrekkelig kunnskapsgrunnlag for å utfase kommersielle velferdstilbydere, og det er også fullt mulig hvis det er politisk vilje til det.
  • Markedstenkning og konkurranse er ikke egnet i offentlig velferd, særlig for tjenester til de mest utsatte og sårbare brukerne.

Utvalgets to medlemmer fra NHO og de private barnehagene har levert dissens på hele rapporten.

Presenterer tre modeller for drift

Avkommersialiseringsutvalget har sett på ulike driftsmodeller innenfor syv ulike typer velferdstjenester. Modellene innebærer drift i offentlig egenregi, samarbeid mellom offentlig og ideelle, og samarbeid mellom både offentlig, ideell og kommersiell drift. Den siste modellen innebærer at kommersielle leverandører reguleres strengere og bedre enn i dag.

Disse tjenestene har utvalget vurdert:

  1. Barnevern
  2. Barnehager
  3. Skoler
  4. Asylmottak
  5. Arbeidsmarkedstiltak
  6. Spesialisthelsetjenesten
  7. Eldreomsorg.

Kråkenes mener at dette er et solid grunnlag som understøtter FOs politikk, nemlig at velferd gis best i offentlig eller ideell regi.

– Vi forventer at denne kunnskapen tas i bruk. Dersom kommersielle aktører fortsatt skal benyttes har vi en klar anbefaling om å styrke reguleringen. Dette har FO etterspurt. Vi legger særlig merke til krav om at ansattes rammevilkår ikke skal bli utilsiktede konkurransefortrinn, sier han. 

Kråkenes presiserer at dette handler om strukturene for hvordan velferdstjenestene skal drives.

– FO har mange dyktige medlemmer som jobber i private og ideelle velferdstjenester. Dette er en rapport som vil kunne bidra til å styrke disse medlemmenes lønns- og arbeidsvilkår også, sier han.