FO ønsker dine innspill om vergemålsloven
Send innspill til rådgiver i FO: gry.reinsos@fo.no innen 14. januar.
Fag- og profesjonsforbundet for barnevernspedagoger, sosionomer, vernepleiere og velferdsvitere ønsker særlig innspill på:
- reglene knyttet til prinsipp om vergemål
- reglene knyttet til opprettelse av vergemål
- forståelse og vurdering av samtykke
– Sammen utvikler vi den beste politikken og nå ønsker vi å høre fra dere som er medlemmer, sier Marit Selfors Isaksen i FOs forbundsledelse.
Leder for profesjonsrådet for vernepleiere Marit Selfors Isaksen i FOs forbundsledelse håper på
mange innspill fra medlemmene i FO.
Høringsfristen for FOs høringsnotat til departementet er 14. februar 2019.
LES MER: Dette er høringsnotatet
FO gir stadig innspill
FO har uttalt seg om vergemål og beslutningsstøtte i høringssvar til NOU 2016:17 På lik linje. I tillegg har FO kommet med innspill i deres forslag til helhetlig opptrappingsplan for kvalitet i tjenester til personer med utviklingshemning.
«Høringen omhandler vergemål for personer uten samtykkekompetanse, særskilt forvaltning av midlene til personer under vergemål, klage- og begjæringsrett i saker om vergen, vergegodtgjøring, forhåndsvarsel i vergemålssaker, tilgangen til opplysninger fra Folkeregisteret, varsel til fylkesmannen i saker om fratakelse av rettslig handleevne, opplysningsplikt for gjenlevende når arvinger til uskiftebo er under vergemål, og mindreåriges rett til medbestemmelse.»
LES OGSÅ: Opptrappingsplan for kvalitet i tjenester til personer med utviklingshemning
Flere saker
FOrskerportrett: Psykisk helse hos ansatte i barnevernet
Hvem er du Alicja Olkowska?Jeg er klinisk barnevernspedagog, familieterapeut og førstelektor i familieterapi og systemisk […]
Rådgivningssamtaler for ledere på Modum Bad – ledige plasser!
«Å arbeide som leder med personalansvar er givende, men det er også et yrke som […]
FOs innspill til endringer i helsetilsynsloven mv.og opphevelse av lov om statensundersøkelseskommisjon – ny meldeordning
Du kan lese FOs høringsinnspill her: