Bli med på webinar om ny rapport i dag kl. 10.00: Se direkte her.
Meld din interesse for arrangementet på Facebook.
Webinaret streames på FOs facebookside og på vår Youtube-kanal.
Se direkte her:
Fra tidlig 1900-tallet har helse- og omsorgstjenestene utviklet seg til å bli blant de viktigste offentlige oppgavene i Norge. Mangelen på fagutdannet personell i tjenester til personer med utviklingshemming har vært dokumentert lenge. Derfor ble vernepleierutdanningen opprettet i 1961.
Faglig forsvarlige tjenester krever flere vernepleiere og færre deltidsstillinger.
Hvordan ser situasjonen ut i dag?
Vi har ingen tid å miste.
LES OGSÅ: Norge mangler mer enn 20 000 vernepleiere
LES RAPPORTEN: Ingen tid å miste – kompetansesituasjonen i tjenester til personer med utviklingshemning
LES OGSÅ I FONTENE: Kun én av ti ansatte i tjenester for personer med utviklingshemming har vernepleierutdanning. Kritisk for tjenesten, mener FO
Tidsplan
10:00 Innledning v/ Mimmi Kvisvik (FO) og Marit Selfors Isaksen (FO)
10:10 Gjennomgang av rapporten v/ Karl Elling Ellingsen (NAKU) og Dirk Lungwitz
10:30 Rapporten overleveres KS og Kulturdepartementet
10:40 Kommentarer fra NFU, LUPE og Autismeforeningen
11:10 Spørsmål og kommentarer fra seere og avslutning
Flere saker
Yrkesetikk – en sentral del av jobben
Yrkesetikken er en viktig del av profesjonsutøvelsen.
Fire grunner til at yrkesetikk er viktig for barnevernspedagoger, sosionomer, vernepleiere og velferdsvitere
Etisk refleksjon er viktig for faglige utvikling, spesielt for barnevernspedagoger, sosionomer, vernepleiere og velferdsvitere Her kan du lese om fire grunner til det.
Hvordan reflektere over praksis?
Som barnevernspedagog, sosionom, vernepleier eller velferdsviter, kan du støte på etiske dilemma i profejonsutøvelsen din. Vi har laget en sjekkliste som hjelpe deg med vurderingene.