FOrskerportrett: Barnevern og hjelpetiltak
FOrsker: Inger Oterholm har forsket om ulike tema innenfor barnevernsfeltet. Det skal hun prate mer om på FOrskerfrokosten 7. januar 2025.
Hvem er du? Jeg er sosionom, professor i sosialt arbeid. Jeg har lang erfaring fra arbeid i barnevernstjenesten og barnevernsinstitusjon. Nå har jeg jobbet i mer enn 20 år på Diakonhjemmet/VID med bachelor i sosialt arbeid, ulike videreutdanninger og master i sosialt arbeid, barnevern og barnevernsarbeid.
Hva forsker du på? Jeg har særlig jobbet med forskning innenfor barnevernsfeltet med brukermedvirkning, ulike hjelpetiltak blant annet: nettverksarbeid, besøkshjem og støttekontakt, familieråd i høykonfliktsaker og ettervern. Videre har jeg jobbet med hvilken betydning ulike logikker i barnevernet og Nav kan ha betydning for oppfølging av ungdom i overgangen til voksenlivet. I det siste har jeg også intervjuet fosterforeldre om ettervern.
Hva er det mest overraskende du har funnet ut? Jeg ble overrasket over hvor lite nettverksmøter brukes i barnevernet. Jeg var med på prosjekt om nettverksmøter i barnevernet på 90-tallet, og trodde det var mye mer i bruk enn det ser ut som.
Hva håper du forskningen din kan bidra til? Jeg håper at den kan bidra til at vi gir bedre hjelp til barn, unge og familier som trenger hjelp fra barnevernet og også bedre samarbeid mellom tjenester som skal følge opp de samme familiene.
Har du noen råd til FO om hvordan å jobbe politisk med dette feltet? Jeg tror det er viktig å følge med på hva som blir foreslått av lovendringer i barnevernsloven våren 26, og jobbe for at masterkravet opprettholdes, og at det legges til rette for at ansatte skal kunne ta ulike videreutdanninger og mastere. Barnevernet er et komplekst felt, og det er behov for ansatte med høy og variert kompetanse.
Flere saker
FO-ledelsen ønsker deg en god jul
FO anerkjenner stormene dere står i, og vi ser den viktige jobben hver og en […]
Enighet i de siste forhandlingene med Virke (2024)
Fredag 13. desember ble LO enige med Virke om den nye lønna for ansatte i […]