Kategori: Forskerportrett
-
FOrskerportrett: Avhør av barn: – Førskolebarn er pålitelige vitner
Hva betyr det når barn sier «jeg vet ikke»? Rolf Magnus Grung mener alle som jobber med barn må ha god kunnskap om kommunikasjon i sårbare situasjoner.
-
FOrskerportrett: Sosialt arbeid og heimlause EU migrantar: Migrasjonskontroll gjennom velferdspolitikk og velferdstenester i Norge
Sosionom og høgskolelektor ved VID vitenskapelige høgskole Turid Misje har kjent på ubehaget over hvor lite hun kunne gjøre i møte med migranter med få rettigheter i den norske velferdsstaten. Nå håper hun problematikken blir satt på dagsordenen.
-
FOrskerportrett: – Frykten for barnevernet er rasjonell og kompleks
Velferdsviter og førsteamanuensis Ayan Handulle har blitt overrasket over hvor god kjennskap norsk-somaliske familier har til barnevernet.
-
FOrskerportrett: – Fra marginalisering til akademisk suksess: Hvilke faktorer fremmer skoleprestasjoner hos barn og unge i risiko?
Anja Johnsen mener flere må å få vite om de mange og negative konsekvensene for barn som vokser opp i fattigdom. Men hun har også funnet overraskende resultater.
-
FOrskerportrett: – Vil revolusjonere skolesystemet
Sosionom og førsteamanuensis Marianne Tevik Singstad jobber for å lage et system for bruk av sosialfaglig kompetanse i skolen.
-
FOrskerportrett: – Samhandling på tvers styrker tjenestene
Vernepleier Ingunn Skjesol synes alle bør jobbe med evnen til å samhandle på tvers av fag og profesjon.
-
FOrskerportrett: – Hvordan mestre livet i tiden etter rusbehandling?
Dagny Adriaenssen Johannessen vil sørge for at personer med rusavhengighet får et verdig liv etter behandling. Men det forutsetter at den sosialfaglige kompetansen holdes i hevd.
-
Møt tre vinnere av Sosialarbeiderprisen: – Vi skal gjøre ting som er ubehagelige. Det er jobben vår
Kjell-Ole Myrvoll og Randi Elisabeth Jenssen jobber for å sikre rettighetene til flyktningbarn, mens Hanne Kro Sørborg har jobbet for skeives rettigheter på Sørlandet. Det har de blitt hedret for.
-
FOrskerportrett: – Hvordan kan barnevernsutdanningen bli bedre
Jurist Inger Therese Øvrum og barnevernspedagog Siv Merethe Kapstad forsker på hvordan barnevernsutdanningen kan bli bedre.