Kategori: FO-Studentene
-
Total og Kosmos Energy ut av okkuperte Vest-Sahara!
Årsmøtet til FO-Studentene fordømmer Kosmos Energys og Totals planer om drive videre oljeleting i Vest-Sahara i strid med ønskene til det saharawiske folk.
-
Likhet i BVS-utdanningene
Høsten 2017 startet regjeringen med å utarbeide nasjonale retningslinjer for de enkelte grunnutdanningene i helse- og sosialfag. I første omgang gjelder det de utdanningene som i dag har rammeplaner slik som barnevernspedagog-, sosionom- og vernepleierutdanning. I forskrift om felles rammeplan for helse- og sosialfagutdanninger skal disse retningslinjene være førende for utdanningsinstitusjonenes arbeid med utdanningene, hvor det også gis rom for lokale tilpasninger.
-
Nei til fraværsregelen
Regjeringen innførte fra 1. august i år fraværsregel. Den innebærer en fraværsgrense på 10%, med tilhørende bestemmelser som omhandler hvilke typer fravær som godkjennes og ikke godkjennes. For eksempel vil politiske verv være godkjent, men ikke udiagnostiserte psykiske lidelser. Hensikten med denne regelen er, som det står på Utdanningsdirektoratets hjemmesider, å «motivere elevene til jevn innsats, og å forhindre skulk».
-
Miljøterapeutisk kompetanse sikrer bedre kvalitet i skolen
FO Nordland viser til at vernepleiere, sosionomer og barnevernspedagoger innehar en særskilt kompetanse på miljøterapeutisk arbeid som sikrer en bedre kvalitet i skolen. Disse profesjonene må inn i skolen.
-
Barn fortjener et liv uten fattigdom
Nesten 100 000 barn i Norge vokser opp i fattigdom. Dette er urettferdig, uverdig og brudd på barns rettigheter.
-
Krav om praksisnærhet og uttelling for kompetanse i Nord universitets prøveprosjekt for barnevernspedagogutdanningen
Nord universitet har besluttet å starte et prøvekull med femårig integrert barnevernspedagogutdanning fra høsten 2018. Dette begrunnes med at barnevernsfeltet blir stadig mer komplisert og kravene til kompetanse er økende. FO Nordland stiller krav til praksisnærhet og uttelling for kompetanse.
-
Ta imot studenter – kvalitet i praksis
Profesjonsutdanningene våre opplever en mangel på relevante og gode prakisplasser for sine studenter. Dette medfører at studentenes arbeidsoppgaver og oppfølging blir tilfeldig, irrelevante og mangler faglig begrunnelse. Mange studenter opplever sammenhengene mellom teori og praksis som vanskelige å tilegne seg og forstå. Praksisfeltet er det viktigste virkemiddelet for å tilegne seg denne kunnskapen