Avdeling: FO Vestfold og Telemark
-
Statsbudsjett 2019: – Svært skuffende
– Dette er ikke et budsjett for de som sitter nederst ved bordet. Vi hadde blant annet forventet mer til barnevernet og tjenester til personer med utviklingshemning, sier FO-leder Mimmi Kvisvik i sin første kommentar til statsbudsjett for 2019.
-
Internasjonalt solidaritetsprosjekt: Nordlænninga før Kibera
FO Troms og Finnmark har på sitt representantskap oktober 2020, vedtatt å gi 20000 til dette prosjektet. Pengene skal gå til bedring/utbedring av forholdene for ungene på Faith Star Junior School.
-
Medlemsstipend i FO Troms
Yrkesaktive medlemmer av FO Troms kan søke stipend på inntil 4000 kroner til faglig relevante […]
-
Nei til fraværsregelen
Regjeringen innførte fra 1. august i år fraværsregel. Den innebærer en fraværsgrense på 10%, med tilhørende bestemmelser som omhandler hvilke typer fravær som godkjennes og ikke godkjennes. For eksempel vil politiske verv være godkjent, men ikke udiagnostiserte psykiske lidelser. Hensikten med denne regelen er, som det står på Utdanningsdirektoratets hjemmesider, å «motivere elevene til jevn innsats, og å forhindre skulk».
-
Miljøterapeutisk kompetanse sikrer bedre kvalitet i skolen
FO Nordland viser til at vernepleiere, sosionomer og barnevernspedagoger innehar en særskilt kompetanse på miljøterapeutisk arbeid som sikrer en bedre kvalitet i skolen. Disse profesjonene må inn i skolen.
-
Barn fortjener et liv uten fattigdom
Nesten 100 000 barn i Norge vokser opp i fattigdom. Dette er urettferdig, uverdig og brudd på barns rettigheter.
-
Krav om praksisnærhet og uttelling for kompetanse i Nord universitets prøveprosjekt for barnevernspedagogutdanningen
Nord universitet har besluttet å starte et prøvekull med femårig integrert barnevernspedagogutdanning fra høsten 2018. Dette begrunnes med at barnevernsfeltet blir stadig mer komplisert og kravene til kompetanse er økende. FO Nordland stiller krav til praksisnærhet og uttelling for kompetanse.
-
Ta imot studenter – kvalitet i praksis
Profesjonsutdanningene våre opplever en mangel på relevante og gode prakisplasser for sine studenter. Dette medfører at studentenes arbeidsoppgaver og oppfølging blir tilfeldig, irrelevante og mangler faglig begrunnelse. Mange studenter opplever sammenhengene mellom teori og praksis som vanskelige å tilegne seg og forstå. Praksisfeltet er det viktigste virkemiddelet for å tilegne seg denne kunnskapen
-
Utvalg og komiteer FO Nordland
FO Nordland har som mange andre avdelinger lang tradisjon med rådgivende utvalg i avdelingen. Disse utvalgene velges av årsmøte. Vi har følgende utvalg og komiteer: