Farid Shariati
Førstekandidat for MDG i Finnmark
Førstekandidat for MDG i Finnmark
Jeg mener at det er viktig med en systemgjennomgang av Nav på de områdene som dere utpeker. Jeg er særlig opptatt av at den sosialfaglige kompetansen styrkes blant de ansatte i Nav og at det blir skjerpede krav til sosialfaglig kompetanse fremover.
Jeg er en av de som er tilhengere av systemkritikk, og mener at det forebyggende og håndterende arbeidet mot utenforskap blant barn og unge i mye større grad må fokusere på systemorienterte tiltak, foran klientbaserte (individorienterte) tilnærminger.
Når utenforskap blant barn og unge diskuteres er det flere forhold som vi må arbeide med og styrke. Fattigdomsbekjempelse, boligsosialt arbeid, kvalifiserende tiltak og gode oppvekstsvilkår som er varierte (både organisert og uorganisert), tilgjengelige og inkluderende.
Disse satsningsområder fordrer selvsagt både regelverksendringer men også en annen prioritert bruk av midler enn det har vært til nå.
Barnetrygden er som andre trygder en velferdsordning som er utjevnende og til stor nytte for mange i en økonomisk vanskelig situasjon. Et førende prinsipp må være at barnetrygden er rettferdig betinget, uavhengig om familien er mottakere av sosialstønad eller ikke. Trygden bør være progressiv og tilpasset familienes totalsituasjon, slik at den kan bidra til økt deltakelse og bedre hverdagsvilkår.
Helt klart! Sosialarbeidere har større kompetanse og god erfaring med å hjelpe, veilede og rådføre utsatte mennesker. Rusbruk som fører til misbruk er mange ganger et resultat av sosiale utfordringer og bør håndteres med faglig forankring i adferdsendringer og omsorg. Straff ved bruk fører til store sosiale konsekvenser og stigma, og det er veldokumentert at dagens linje er feilslått og hatt store og unødvendige menneskelige konsekvenser i mange generasjoner.
Jeg er tilhenger av at skolene som institusjoner må åpne seg for flere yrkesgrupper og at sosialarbeidere skal ha en større rolle i skolene. Jeg støtter derfor krav om miljøterapeuter på skolene, med adekvat kompetanse.
Ett tiltak som vi vet har fungert er øremerkede midler til kompetanseutvikling kombinert med skjerpede krav til relevant høyere utdanning i tjenester til personer med utviklingshemming. Det må kravfestes andel av ansatte som har relevant høyere utdanning, samtidig som det bør være en støtteordning for kommuner slik at dette kan innfases over tid. På denne måten vil kommunene kunne videreutdanne personell som allerede jobber i tjenestene til relevant utdanning. Det vil være et effektivt tiltak for å beholde på personal samtidig som kommunene og brukerne vil være tjent med kompetanseløftet.
Ikke besvart
Tilsynsmyndigheter må ha rammebetingelser som gjør at de kan ivareta de oppgavene som de er satt til å gjennomføre. Et trygt arbeidsmiljø, fritt fra trusler og vold, må være en prioritert oppgave som sikres ivaretatt.
Jeg støtter mange av de nye kravene som ventes komme innenfor barnevernsektoren. Særlig de skjerpede kravene til adekvat sosialfaglig kompetanse i kommunalt og statlig barnevern. I tillegg mener jeg at det er viktig at staten rigger en mer solid infrastruktur rundt barnevernet, der en bemanningsnorm vil være vestlig. Denne normen bør inkludere mer enn antallet saker og legge til grunn folkehelsetall og annen data som fokuserer på blant annet antall barn/unge, fattigdom og sosioøkonomiske forhold. Bemanningsnormene bør basere seg på helhetlige analyser slik at barneverntjenestene kan jobbe med å håndtere saker, men også preventivt og oppsøkende.
Jeg mener at det er viktig at vi fokuserer på hvordan systemene skal utvikles i tråd med brukernes behov, overordnede samfunnsnormer og grunnleggende rettsstatsprinsipper. Det vil være viktig med en gjennomgang av yrkesutøvelsen blant ansatte i offentlig sektor, der makt, etikk, empowerment og rettsvern er førende for analyser og utviklingsarbeid.