Benedicte Lund
Førstekandidat for MDG i Østfold.
Førstekandidat for MDG i Østfold.
Vi i MDG er skeptiske til fokuset byråkratisering og innsparing i NAV, som går på bekostning av kontakten med dem de skal bistå. Det er også fortsatt for vanskelig å forstå regelverk, verktøy og dokumenter fra NAV. Dette er særlig alvorlig når mange av brukerne av NAVsystemet er i en sårbar livssituasjon og dermed opplever kontakten med NAV som en ytterligere belastning fremfor hjelpeinstans. Vi har også sett at det har blitt gjort alvorlige feil. I behandlingen av Granskingsutvalgets rapport om EØS-saken, NOU 2020:9 stemte MDG som eneste parti utenom Rødt for å oppnevne en granskningskommisjon for å ytterligere belyse ansvarsforholdene. Vi mener det ville være positivt med en helhetlig gjennomgang av NAVs styringsform, organisering, arbeidsmåter og kompetanse.
Dette er et stort og vanskelig saksfelt, som henger sammen med både en rekke samfunnsog levekårsfaktorer, familie og bakgrunn for den enkelte samt enkeltmenneskenes egenskaper og innstilling. I all vår politikk er vi opptatt av solidariet med andre mennesker, utjevning av forskjeller og mer fokus på livskvalitet enn rent fokus på økt okonomisk velstand. Likevel er fattigdom en av de viktigste driverne bak utenforskap. Jeg vil derfor nevne særlig tiltak som hjelper lavinntektsfamilier, som reduserte barnehage- og SFO-priser.
Områdesatsingene mot utenforskap må styrkes. Boligpolitikken må omfatte tiltak for mangfoldige bomiljøer der det er rom for husholdninger av ulik størrelse med ulike bakgrunner, der bokvalitet er sterkt vektlagt. Blant annet ønsker vi en tredobling av støtten til utviklingen av særlig utsatte bolig områder. Vi ønsker en sterk økning av den nasjonale tilskuddsordningen mot barnefattigdom, som blant annet gir flere tilgang til ferie og fritidsaktiviteter.
Vi ønsker også å tilrettelegge for jobber og tiltaksordnigner for unge som har falt ut av opplæringsløpet, samt mulighet for praksisbrev etter tre år i jobb. For ungdom som har falt ut av opplæringsløpet, men som ønsker seg tilbake, må det være enklere å komme inn igjen, og det må mer praktisk opplæring inn igjen i skolen, slik at enda fler kan føle at de hører hjemme i skolen.
MDG ønsker en opptrapping av barnetrygden. I vårt alternative statsbudsjett for 2021 foreslo vi å bevilge 1,4 mrd mer enn regjeringen til barnetrygd. Og selvfølgelig må barnetrygden holdes utenfor ved beregning av sosialhjelp.
MDG har lenge vært en forkjemper for en human ruspolitikk basert på avkriminalisering. Rusmisbruk er en enormt kompleks samfunnsutfordring, men straffelinjen er et feilskjær både etisk og kunnskapsmessig. Vi må jobbe på flere nivåer for å få resultater, bl.a. forebygge dårlige oppvekstkår, komme tidlig inn i behandling av psykiske lidelser, drive opplysningsarbeid blant barn og unge, og tenke skadebegrensing for dem som ikke klarer å leve et rusfritt liv.
MDG jobber for å styrke miljøterapauters rolle og øke antallet miljøterapeuter i skolen som kan bidra til et bedre skolemiljø, hindre mobbing osv. men vi har ikke vedtatt konkret lovfesting av krav.
Vi vil styrke rettighetene til mennesker med funksjonsvarians og sørge for at de får oppfylt behovet om kvalifisert støtte og hjelp både i jobb og fritid. Vi går dessuten inn for å styrke rekrutteringen til slike stillinger gjennom økt satsning på desentralisert utdanning for å gjøre det lettere å få kompetansen for mennesker i flere deler av landet. Et tiltak som vi vet har fungert er øremerkede midler til kompetanseutvikling kombinert med skjerpede krav til relevant høyere utdanning i tjenester til personer med utviklingshemming. Det må kravfestes andel av ansatte som har relevant høyere utdanning, samtidig som det bør være en støtteordning for kommuner slik at dette kan innfases over tid. På denne måten vil kommunene kunne videreutdanne personell som allerede jobber i tjenestene til relevant utdanning. Det vil være et effektivt tiltak for å beholde på personal samtidig som kommunene og brukerne vil være tjent med kompetanseløftet.
MDG vil stille krav om barnevernsfaglig eller annen relevant utdanning til kommunalt ansatte i barnevernet med lederfunksjoner, utredningsoppgaver og vedtaksmyndighet.
Vi vil også lovfeste krav til bemanning og kompetanse i barneverninstitusjoner og institusjonenes plikt til faglig veiledning og opplæring i barnevernloven.
På generell basis går vi inn for å styrke innsatsen mot trakassering, trusler og vold i arbeidslivet.
I vårt alternative statsbudsjett har vi økt bevilgningene til arbeidstilsynet.
Miljøpartiet De Grønne setter forebygging høyt i all vår politikk, og barneverntjenesten er en av våre viktigste kommunale virksomheter. De ansatte arbeider i en evig spagat mellom ønsket om å hjelpe, og tidspress for å holde frister og lovkrav de er nødt til å forholde seg til. De må håndtere barn og deres familier som står i svært krevende situasjoner, samtidig som kvalitet står høyt. Men vi kan ikke diskutere kvalitet, uten å samtidig se på arbeidsforholdene ved den enkelte virksomhet. Hvor man bor skal ikke ha noe å si når man behøver hjelp eller veiledning.
Miljøpartiet De Grønne vil derfor:
MDG vil gjennomføre en tillitsreform i offentlig sektor og fjerne New Public Management som styringsprinsipp, blant annet gjennom videreføring av trepartssamarbeidet som grunnlag for utvikling av offentlig sektor, begrense kommersialisering, konkurranseutsetting og oppsplitting av offentlige tjenester, redusere unødvendige kontroll- og målekrav og investere i utvikling av egne ansatte og ledere framfor innleide konsulenter.
De siste årene har regjeringen hvert år foretatt såkalte ABE-kutt (Avbyråkratisering og effektivisering). Dette er i realiten et kutt i tilbudet som virksomhetene selv må finne ut av hvordan de skal ta. MDG går i mot ABE-kutt.