FOrskerportrett: Avhør av barn: - Førskolebarn er pålitelige vitner
Hva betyr det når barn sier «jeg vet ikke»? Rolf Magnus Grung mener alle som jobber med barn må ha god kunnskap om kommunikasjon i sårbare situasjoner.
Hva betyr det når barn sier «jeg vet ikke»? Rolf Magnus Grung mener alle som jobber med barn må ha god kunnskap om kommunikasjon i sårbare situasjoner.
Sosionom og høgskolelektor ved VID vitenskapelige høgskole Turid Misje har kjent på ubehaget over hvor lite hun kunne gjøre i møte med migranter med få rettigheter i den norske velferdsstaten. Nå håper hun problematikken blir satt på dagsordenen.
Velferdsviter og førsteamanuensis Ayan Handulle har blitt overrasket over hvor god kjennskap norsk-somaliske familier har til barnevernet.
Anja Johnsen mener flere må å få vite om de mange og negative konsekvensene for barn som vokser opp i fattigdom. Men hun har også funnet overraskende resultater.
Sosionom og førsteamanuensis Marianne Tevik Singstad jobber for å lage et system for bruk av sosialfaglig kompetanse i skolen.
Vernepleier Ingunn Skjesol synes alle bør jobbe med evnen til å samhandle på tvers av fag og profesjon.
Dagny Adriaenssen Johannessen vil sørge for at personer med rusavhengighet får et verdig liv etter behandling. Men det forutsetter at den sosialfaglige kompetansen holdes i hevd.
Kjell-Ole Myrvoll og Randi Elisabeth Jenssen jobber for å sikre rettighetene til flyktningbarn, mens Hanne Kro Sørborg har jobbet for skeives rettigheter på Sørlandet. Det har de blitt hedret for.
Jurist Inger Therese Øvrum og barnevernspedagog Siv Merethe Kapstad forsker på hvordan barnevernsutdanningen kan bli bedre.
Vernepleier og forsker Anna Chalachanová er overrasket over hvor store barrierene i høyskolesystemet er i forbindelse med et nytt studietilbud.