FOrskerfrokost: Hvordan tilrettelegge for samarbeid med barn om oppfølging i barnevernet?
Førsteamanuensis Inger Sofie Dahlø Husby (62) ved Institutt for sosialt arbeid ved NTNU har skrevet doktorgrad om samhandling med barn i barnevernssaker.
Inger Sofie Dahlø Husby er opptatt av hvordan barnet selv ser på kontakten og opplever samarbeidet med barneverntjenesten og tilstøtende instanser. Foreldrene har også blitt intervjuet om deres erfaringer med kontakten barna deres har hatt med barnevernet og andre tjenester.
Forskningen til Dahlø Husby er tatt videre inn i et internasjonalt Erasmus-prosjekt med tittelen «Participation and collaboration for action», forkortet til Panda, hvor hensikten er å fremme yngre barns deltagelse i barnevernsarbeid.
I Norge er vi veldig tydelige på at barnevernet skal samarbeide med barn så langt det er mulig. I Europa snakker man ikke så mye om samarbeid, men om medvirkning.
REFLEKSJON: Hvordan forstå og legge til rette for samarbeidspraksiser med barn om oppfølging i barnevernet? Spørsmål til refleksjon fra forsker Inger Sofie Dahlø Husby. (PDF, 181KB)