Case: Dialog og samarbeid
Hvordan kan vi opprettholde dialog når ulike syn og holdninger, kunnskap og verdier kolliderer? Diskuter problemstillingene som er presentert.
Evnen til å inngå i dialog og samarbeid framholdes i Yrkesetisk grunnlagsdokument (YGD) som en forutsetning for utøvelsen av helse- og sosialfaglig arbeid (s.8).
Til refleksjon og diskusjon:
Spørsmål 1
Snakk sammen om hvordan det tilrettelegges for dialog og brukermedvirkning på deres arbeidsplass, f.eks.:
Hva gjøres for at:
- brukerne skal få med seg relevant informasjon og den ansattes begrunnelser for vurderinger og beslutninger?
- yrkesutøveren skal få kjennskap til brukernes forståelse og vurdering av situasjonen?
Spørsmål 2
Diskuter hva som kan være hindringer på deres arbeidsplass for:
- Dialog og brukermedvirkning
- Samarbeid med andre deler av hjelpeapparatet
Kan noe gjøres for å bygge ned disse hindringene?
Spørsmål 3
Noen brukere har dårlige kommunikasjonsferdigheter. Hvordan kan det tilrettelegges for å komme i dialog med deres meninger og ønsker?
Spørsmål 4
I YGD sies det at yrkesutøverne har ansvar for å drøfte etiske dilemmaer med brukerne og kollegaer, og søke veiledning når de selv er i tvil (s.8). I hvilken grad gjøres dette på deres arbeidsplass?
- Hvis dette sjelden eller aldri skjer, hva kan være grunnene til det?
- Hva kan eventuelt gjøres for at dette skal skje oftere?
Spørsmål 5
For å inngå i et samarbeid – det være seg med bruker eller samarbeidspartnere - kreves det innsikt i og respekt for de andre involvertes kompetanse og rolle. Kjenner du til situasjoner der denne gjensidige respekten kan bli satt på prøve?