Case: Bruk av makt og myndighet
Sosialarbeidere har makt til å hjelpe, men hjelpetiltak kan også skade og krenke. Her er noen etiske refleksjoner til praktisk bruk.
Utøvelse av makt vil alltid være en integrert del av helse- og sosialfaglig arbeid. Hva kan øke faren for maktmisbruk, og hvordan kan dere forebygge det?
Til refleksjon og diskusjon:
- YGD slår fast at helse- og sosialfaglig arbeid med nødvendighet innebærer utøvelse av makt (s.10). Profesjonell makt innebærer innflytelse til å påvirke situasjonen til den som trenger bistand, og skal brukes til den andres beste. Hva er det som kjennetegner situasjoner der maktbruk går over til å bli maktmisbruk?
- Har dere eksempler på situasjoner der det kan være nødvendig å gripe inn på en måte som er uønsket av brukeren selv? Hvordan vil dere begrunne at brukerens ønsker må tilsidesettes?
- I YGD framholdes det at mange brukere kjenner seg avmektige i møte med hjelpeapparatet. Diskuter hva som kan være grunnene til dette, og hva som kan gjøres for å redusere brukernes avmakt.
- I YGD nevnes det noen eksempler på hvordan den profesjonelle kan fordele makt og ansvar mellom yrkesutøver og bruker (s.10-11). Ta utgangspunkt i eksemplene og diskuter hva dere lykkes godt og mindre godt med på deres arbeidsplass, f.eks. når det gjelder å:
- etterspørre brukernes forståelse og forslag til problemløsning, og dele deres egen forståelse og begrunnelsene for det som gjøres
- sikre at skriftlig informasjon forstås av brukeren
- forebygge at begrepsbruk og omtale av brukeren oppleves krenkende
- I situasjoner der yrkesutøverne kjenner seg avmektige eller utrygge, eller har negative holdninger overfor en bruker, kan faren for maktmisbruk øke, hevdes det i YGD (s.11). Er dette noe dere kjenner dere igjen i? Hva kan eventuelt gjøres for å forebygge en unødvendig autoritær tilnærming i disse situasjonene?
- Det framholdes i YGD at utøvelse av makt og myndighet er særlig utfordrende i arbeidet med brukere som ikke selv kan gi uttrykk for ønsker og behov (s.11). Diskuter hva som kan gjøres for å identifisere hva som er viktig for disse brukerne.