Høringssvar - Veileder om pårørende i helse- og omsorgstjenesten Helsedirektoratet har utarbeidet en ny veileder om pårørende i helse- og omsorgstjenesten. Veilederen framstår som informativ og lettlest, med konkrete anbefalinger og korte henvisninger til gjeldende regelverk for hvert kapittel. FO mener det er positivt at veilederen tematiserer arbeid med barn som pårørende.
FO har avgitt høringssvar om nye retningslinjer for gjennomføring av straf i institusjoen (§12) FO er glad for et økt fokus på bruk av § 12 soning. For et best mulig resultat, er det imidlertid avgjørende at domfelte blir gitt god oppfølging. FO er av den oppfatning at friomsorgen gjennom sin sosialfaglig kompetanse er de som er best til å følge opp domfelte som innvilges §12.
Høring om endringer i opplæringsloven og friskoleloven - nytt kapittel om skolemiljø FO har avgitt høringssvar til kunnskapsdepartementet. Det foreslås flere endringer som FO i hovedsak slutter seg til.
Høringssvar - Europakommisjonens forslag til direktiv om tilgjengelighet til varer og tjenester for personer med funksjonsnedsettelse. Barne- og likestillingsdepartementet har hatt EU-kommisjonens forslag til nytt EU-direktiv om tilgjengelighet til varer og tjenester for personer med funksjonsnedsettelser, på høring. Direktivforslaget omhandler blant annet tilgjengelighet til e-handel, finansielle tjenester, telefonitjenester, transporttjenester og audiovisuelle medietjenester.
Innspill til stortingsmelding om kvalitet i høyere utdanning Regjeringen legger i 2108 fram en ny stortingsmelding om kvalitet i høyere utdanning. I den forbindelse har kunnskapsministeren bedt om innspill på 7 ulike områder. Det dreier seg bla om forskning og undervisningskvalitet, arbeidslivsrelevans, gjennomstrømning og frafall. FO har i hovedsak gitt innspill på områder som berører våre utdanninger. Vi er opptatt av at det må sikres en god balanse mellom undervisning, studentoppfølging og forskning. Vi er også opptatt av at våre utdanninger trenger bedre finansiering - i den forbindelse trekker vi særlig fram sosionomutdanningen hvor vi ber om at den må løftes opp i samme finansieringskategori som barnevernspedagog - og vernepleierutdanningen.