Arbeidskontrakt og ansettelse
Hva lurer du på om arbeidskontrakt og ansettelse?
Hva lurer du på om arbeidskontrakt og ansettelse?
I følge arbeidsmiljøloven § 14-6 skal en arbeidskontrakt inneholde alle opplysninger av vesentlig betydning i arbeidsforholdet. Loven lister opp noen spesifikke krav:
Hvis disse tingene er regulert i en tariffavtale eller en lov holder det å vise til tariffavtalen eller loven. For eksempel: Hvis man ikke avtaler lengre oppsigelsesfrister enn i arbeidsmiljøloven holder det å vise til arbeidsmiljøloven § 15-3 i punktet om oppsigelsesfrister.
Har du ikke fått skriftlig arbeidskontrakt som oppfyller kravene ovenfor, ta kontakt med din tillitsvalgt.
Privat og kommunal sektor
Utgangspunktet er at du skal ha fast stilling. Dette er regulert i arbeidsmiljøloven § 14-9.
Fra utgangspunktet gjelder noen unntak.
Fri kvote
For det første har arbeidsgiver en fri kvote. Dette innebærer at arbeidsgiver kan ansette et antall arbeidstakere midlertidig uten nærmere begrunnelse. Følgende begrensninger gjelder den frie kvoten:
Bortsett fra den frie kvoten kreves det særskilte grunner for å kunne ansette på midlertidig basis. De mest vanlige grunnene er:
Kravene til midlertidig ansettelse utenom den frie kvoten er strenge. Hvis du har fått midlertidig ansettelse uten at kravene er oppfylt kan du rett til fast ansettelse. Ta kontakt med din tillitsvalgt for en nærmere vurdering.
Tre-/fireårsregelen
Fordi midlertidige ansettelse skal være nettopp midlertidige kan du maksimalt jobbe tre eller fire år som midlertidig ansatt. Når har jobbet lenger enn det har du krav på fast stilling. Fireårs-regelen gjelder hvis du er midlertidig ansatt fordi arbeidet er av midlertidig karakter (se over), treårs-regelen gjelder hvis du er midlertidig ansatt av andre årsaker.
Disse grensene gjelder hvis du har vært sammenhengende ansatt. Hvis arbeidsgiver ventet en kort periode før du får ny kontrakt for å omgå denne regelen kan du likevel ha krav på fast stilling. Dette kan din tillitsvalgt i så fall hjelpe deg med å vurdere.
Statlig sektor
I staten gjelder stort sett tilsvarende regler, som du finner i statsansatteloven § 9, men med noen justeringer. For det første har ikke arbeidsgiver en fri kvote, men i stedet har de lov til å ansette midlertidig i inntil seks måneder hvis det har oppstått et uforutsett behov.
I staten har du krav på fast stilling etter tre års midlertidig ansettelse.
Ja, med et par forbehold. Deltidsansatte har fortrinnsrett til utvidet stilling fremfor at arbeidsgiver ansetter en ny arbeidstaker. Denne fortrinnsretten gjelder også del av stilling.
Forbeholdene er at du må være kvalifisert for stillingen som lyses ut, og at det ikke fører til vesentlige ulemper for arbeidsgiver å gi deg stillingen.
Ett eksempel: Du har i dag en 50 %-stilling i Lillevik kommune. Du vil gjerne jobbe fulltid. Kommunen lyser ut en ny 70 %-stilling som du er kvalifisert for. Da har du krav på å utvide få en del av den nye stillingen slik at du til sammen jobber 100 %.
Hvis du ønsker å utvide til en større deltidsbrøk vil du også ha en tilsvarende fortrinnsrett.
Ta kontakt med din tillitsvalgt hvis du er usikker på om du vil ha krav på å utvide stillingen din, eller om du trenger hjelp til å fremme et krav på utvidet stilling.
Ja.
Dine rettigheter etter loven er akkurat de samme uansett om du er fast eller midlertidig ansatt, med ett unntak: Midlertidige ansettelser opphører av seg selv når kontrakten løper ut, arbeidsgiver behøver altså ikke si deg opp. Når du har vært midlertidig ansatt i over ett år har du likevel krav på å bli skriftlig orientert om tidspunktet for din fratreden, senest én måned før.
I tillegg er det, utenom statlig sektor, forbudt å på noen måte diskriminere midlertidige eller deltidsansatte. F.eks. vil det ikke være lovlig å nekte midlertidige ansatte personalgoder som fast ansatte får.
Ta kontakt med din tillitsvalgt hvis du mener at du ikke får de samme rettighetene som fast ansatte på din arbeidsplass.