Fellesorganisasjonen

Helsepersonellkommisjonen – sosialarbeidere er en del av løsningen

Det har lenge vært kjent at det kommer til å bli problemer med å skaffe nok personell i helsesektoren i fremtiden. Helsepersonellkommisjonen varsler det kan bli et personellunderskudd på opptil 124 000 årsverk innen 2040, og det vil bli enda verre i de påfølgende årene.

Uttalelse vedtatt av FOs landsstyre 22. og 23. mars 2023

Helsepersonellkommisjonens mandat var å vurdere utfordringsbildet og å komme med forslag til ulike løsninger til fremtidens sammensetning og organisering av helsetjenestene. Tiltakene har de strukturert i seks ulike områder:

  • Organisering av tjenestene
  • Oppgavedeling
  • Arbeidsforhold og arbeidstid
  • Utdanning og kompetanseutvikling
  • Prioritering og reduksjon av mindre viktige tjenester
  • Digitalisering og teknologisk utvikling

En av løsningene som skisseres av helsepersonellkommisjonen er å bygge nedenfra, og å forebygge. Utredningen viser at det blir færre ansatte per pasient. FO mener vi må ha som utgangspunkt at det blir færre ansatte per borger, og at det vi må arbeide for er at borgerne ikke blir pasienter. Da må vi forebygge, og da må vi tenke bredt. Grunnmuren til god helse legges ifra før barnet blir født, og må bygges på gjennom hele livsløpet. Profesjonene som FO organiserer, er blant kjernepersonellet i dette arbeidet.

Sosialarbeidere som arbeider i helsevesenet, er per definisjon helsepersonell. Til tross for dette er ikke sosionomer og barnevernspedagoger medregnet i framskrivningen av helsepersonell frem mot 2040. Personellsammensetningen innen rus, psykisk helse og somatikk viser at mens de typiske helsepersonellgruppene øker så er barnevernspedagoger og sosionomer stabile eller synkende. Etter at rusavhengige fikk pasientrettigheter, har de sosialfaglige perspektivene fått mindre plass. Dette er eksempler på at vi må organisere tjenestene på annet vis og at vi må omfordele oppgaver på en mer hensiktsmessig måte. 

Videre er mange ansatte fortvilet fordi de ser hvordan de kunne levert bedre tjenester, men føler seg låst av rapportering og sjekklister. FO mener vi må frigjøre tid til å gi direkte pasientkontakt ved å fjerne overdreven rapportering og kontroll. Løsningene må skapes nedenfra i møtet mellom brukeren og den ansatte. De som styrer må ha tillit til at de ansatte bruker kompetansen sin på riktig måte. Tillitsreform vil derfor også være en del av løsningen.

Kommisjonen varsler tøffe tider for ansatte i helsetjenesten fremover, men FO har lenge sagt det må gjøres noe med organisering, arbeidsmetoder og oppgavefordeling. FOs medlemmer er en del av løsningen på problemet. FO skal nå svare på høringen om tiltakene til helsepersonellkommisjonen, og inviterer alle medlemmer til å komme med innspill.